Navigation:  Rejestry > Rejestr części >

Minimum optimum ABCXYZ

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Jednym z zadań UR które ma wspomóc program jest zarządzanie wielkością i wartością posiadanych zasobów.

Wiadomo - mało części to niski koszt, ale za razem ryzyko postoju związanego z ich brakiem.

Dlatego rejestr części posiada dwa narzędzia wspomagające to zadanie:  określenie minimum, optimum oraz

klasyfikację ABCXYZ

 

Ilość optymalna, ilość minimalna

Dla każdej dodanej pozycji możemy określić optymalną i minimalną ilość części jaka wedle naszego uznania powinna być w naszej dyspozycji.

Przeglądając rejestr możemy zastosować między innymi filtr „poniżej minimum”,  „poniżej optimum”, "powyżej optimum"  itd. .

Tak przefiltrowaną listę części możemy wydrukować jako zapotrzebowanie na części gdzie mamy kolumnę pozwalającą na ręczne wpisanie

potrzebnych ilości.

 

Klasyfikacja ABCXYZ

Klasyfikacja pozwala na przypisanie każdej z części do dwu grup: ABC i XYZ.

 

Klasyfikacja ABC określa dostępność części na rynku:

 

A - część unikalna

B - część popularna

C - część masowa

 

Klasę A przypisujemy tym elementom które najtrudniej pozyskać, np nie są już produkowane albo są elementami

na których dostawę trzeba czekać przez wiele dni, często tygodni.

Klasę B przypisujemy częściom popularnym i dostępnym które jednak nie są dostępne ot tak od ręki,

trzeba je zamówić i czekać kilka dni na dostawę.

Klasę C przypisujemy tym elementom które można, mówiąc kolokwialnie, kupić w sklepie za rogiem.

 

 

Klasyfikacja XYZ określa zapotrzebowanie na dany element.

 

Klasę X przypisujemy tym elementom które są używane często i których ilość nie powinna spadać poniżej optimum.

Klasę Y przypisujemy tym elementom które są używane rzadziej niż te z klasyfikacją X, ale nie należy dopuścić

do spadku stanu posiadania poniżej minimum.

Klasę Z przypisujemy częściom które używane są bardzo rzadko

 

Klasyfikacja ABCXYZ wraz z ilościami minimalnymi i optymalnymi ma nam pomóc w takim planowaniu zakupów

aby z jednej strony zminimalizować ryzyko postojów ze względu na brak części a z drugiej strony

aby nie inwestować zbyt wiele w stan posiadania

 

W określeniu klasyfikacji części pomocny może być specjalne narzędzie do analizy rozchodu dostępne

w oknie edycji części i w rejestrze części na zakładce rozchód (przycisk ARC )

 

 

czesci_r_analiza

Narzędzie to pokazuje ile razy w poszczególnych miesiącach dana część była pobierana.