Jednym z zadań UR które ma wspomóc program jest zarządzanie wielkością i wartością posiadanych zasobów.
Wiadomo - mało części to niski koszt, ale za razem ryzyko postoju związanego z ich brakiem.
Dlatego rejestr części posiada dwa narzędzia wspomagające to zadanie: określenie minimum, optimum oraz
klasyfikację ABCXYZ
Ilość optymalna, ilość minimalna
Dla każdej dodanej pozycji możemy określić optymalną i minimalną ilość części jaka wedle naszego uznania powinna być w naszej dyspozycji.
Przeglądając rejestr możemy zastosować między innymi filtr „poniżej minimum”, „poniżej optimum”, "powyżej optimum" itd. .
Tak przefiltrowaną listę części możemy wydrukować jako zapotrzebowanie na części gdzie mamy kolumnę pozwalającą na ręczne wpisanie
potrzebnych ilości.
Klasyfikacja ABCXYZ
Klasyfikacja pozwala na przypisanie każdej z części do dwu grup: ABC i XYZ.
Klasyfikacja ABC określa dostępność części na rynku:
A - część unikalna
B - część popularna
C - część masowa
Klasę A przypisujemy tym elementom które najtrudniej pozyskać, np nie są już produkowane albo są elementami
na których dostawę trzeba czekać przez wiele dni, często tygodni.
Klasę B przypisujemy częściom popularnym i dostępnym które jednak nie są dostępne ot tak od ręki,
trzeba je zamówić i czekać kilka dni na dostawę.
Klasę C przypisujemy tym elementom które można, mówiąc kolokwialnie, kupić w sklepie za rogiem.
Klasyfikacja XYZ określa zapotrzebowanie na dany element.
Klasę X przypisujemy tym elementom które są używane często i których ilość nie powinna spadać poniżej optimum.
Klasę Y przypisujemy tym elementom które są używane rzadziej niż te z klasyfikacją X, ale nie należy dopuścić
do spadku stanu posiadania poniżej minimum.
Klasę Z przypisujemy częściom które używane są bardzo rzadko
Klasyfikacja ABCXYZ wraz z ilościami minimalnymi i optymalnymi ma nam pomóc w takim planowaniu zakupów
aby z jednej strony zminimalizować ryzyko postojów ze względu na brak części a z drugiej strony
aby nie inwestować zbyt wiele w stan posiadania
W określeniu klasyfikacji części pomocny może być specjalne narzędzie do analizy rozchodu dostępne
w oknie edycji części i w rejestrze części na zakładce rozchód (przycisk ARC )
Narzędzie to pokazuje ile razy w poszczególnych miesiącach dana część była pobierana.