Komentarze i uwagi
Nasze doświadczenia z systemem Golem OEE MES wykazały jak cenne są, często pisane na „gorąco” notatki od operatorów maszyn. To oni mają unikalną wiedzę o problemach tak technicznych jak i organizacyjnych. Wiedzę która jest ulotna i jeśli nie zostanie zapisana przepadnie.
Dodawanie notatki
Notatkę z uwagami czy komentarzami można oczywiście dodać w oknie rejestrów komunikatów i uwag dostępnym w menu głównym ale operator zapewne skorzysta z przycisku „dodaj” w panelu komentarzy:
W panelu widoczna jest ilość komentarzy z podziałem na krytyczne i „czerwoną kartę” dla aktualni wybranego miesiąca.
Pojawi się okno dodawania komentarzy:
Dodając komentarz możemy wybrać temat ze słownika i oznaczyć go jako krytyczny i/lub jako czerwoną kartę którą opiszemy niżej.
Podczas dodawania z poziomu ekranu głównego przypisywany jest czas rzeczywisty a notatka zostanie oznaczona nazwiskiem aktualnie zalogowanej osoby.
Uwaga. W oknie głównym można dodać notatkę tylko dla bieżącego miesiąca.
podgląd notatek z bieżącego miesiąca
Przyciskiem zobacz miesiąc możemy podejrzeć notatki z aktualnie ustawionego miesiąca. W oknie tym pracownik z odpowiednim uprawnieniem może dodać krótki komentarz który zostanie dołączony wraz z datą i nazwiskiem
na końcu notatki.
Rejestr komentarzy / uwag
[img]
W oknie rejestru ( menu główne, [ uwagi i komentarze] ) mamy dostęp do wszystkich notatek.
Pracownik z odpowiednimi uprawnieniami może je edytować i usuwać.
Widoczne notatki można filtrować z użyciem filtru czasu, maszyny, pracownika, tematu oraz oznaczenia jako krytyczne lub czerwona karta.
Czerwona karta
Czerwona kartka to jedno z narzędzi LEAN/TPM służące do oznaczania problemów na maszynach. Bierzemy czerwoną kartkę, wypisujemy na niej problem, np. wyciek oleju i wieszamy na maszynie, najlepiej w miejscu wycieku. Tyle teoria.
W praktyce trzeba dysponować odpowiednimi tagami ( zawieszkami ), wypisać je, powiesić na maszynie w odpowiednim miejscu co nie zawsze jest oczywiste.
W programie mamy do dyspozycji formularz zwany czerwoną kartą który każdej możemy w chwili podejrzeć w programie lub wydrukować i powiesić na tablicy przynależnej maszynie tak aby problemy były widoczne dla wszystkich.
Wyświetlane na formularzu problemy to nic innego jak wpisy z systemu komentarzy / uwag które zostały oznaczone jako „czerwona karta”
Komunikaty
Za pomocą narzędzia komunikaty możemy przekazać pracownikom dowolne informacje o charakterze ogólnym, informacje o szkoleniach, zebraniach, dniach wolnych etc.
Do komunikatu jest przypisana darta ważności – ma on być widoczny do ściśle określonego dnia – nowy komunikat domyślnie ma czas ustalony na 10 dni.
Można też przypisać grupę ze słownika, np. organizacyjne, szkolenia itp.
Przeterminowane komunikaty są niewidoczne, chyba że zastosujemy filtr „wszystkie”. W oknie głównym, obok przycisku komunikaty widoczna jest ilość aktualnych komunikatów.