Podstawowy status dzieli nam czas pracy, a w zasadzie czas nie pracy na pewne kategorie. Są ona jednak bardzo ogólne.
No bo co oznacza postój nieplanowany? Maszyna powinna pracować ale nie pracuje. I nie jest to związane ani z przezbrajaniem ani z awarią.
No to z czym?
Odpowiedzią jest tzw. status rozszerzony który doprecyzowuje status podstawowy np.
status: Awaria status rozszerzony: Awaria podajnika
status Postój nieplanowany status rozszerzony: Brak materiału
status Postój nieplanowany status rozszerzony: Brak opakowań
status Postój planowany status rozszerzony: Brak zleceń
status Postój planowany status rozszerzony: Przerwa nocna i wekkendy
I tak dalej.
Zamiast wybierać status podstawowy wybieramy status rozszerzony wybierając jednocześnie status podstawowy.
Status rozszerzony definiujemy w ustawieniach Modelu nadzorcy dzięki czemu każdy model może mieć inny zestaw takich statusów.
Dla jednego typu maszyn może to być status Awaria podajnika a dla innego Awaria paletyzatora.
Zasada 80/20
Zasada ta mówi że 80% strat powoduje 20% przyczyn. Przywołuje tę zasadę dla tego że czasami ujawniają się zapędy tworzenia nieskończonej
ilości statusów, czyli przyczyn postoju. Jeden z klientów przysłał mi listę 67 (słownie sześćdziesięciu siedmiu) przyczyn postoju linii produkcyjnej
z zapytaniem czy można w Golemie zrobić 67 statusów rozszerzonych. Nie można.
Listę statusów rozszerzonych ograniczono do maksymalnie 20 pozycji co wynika z prozaicznej przyczyny:
możliwości jej wyświetlenia w wygodny i funkcjonalny sposób na ekranie o typowej rozdzielczości.
Zresztą nie wierze aby przed golemem ktokolwiek z jakąkolwiek powagą podchodził do wypełniania formularzy z taka ilością przyczyn.
Już to widzę jak pracownik spogląda na zegarek, idzie zmienić folie na pakowarce, zapisuje gdzieś na boku że zajęło mu to 8 minut,
potem że następna zmiana rolki zajęła mu 9 minut a potem wpisuje skrupulatnie na koniec zmiany w rubryce zmiana folii czas 17 minut.
Wpisze 10 minut i już. Kto to sprawdzi ….
Pamiętajmy więc – im więcej potencjalnych przyczyn postojów do opisania przez pracownika (nie ważna czy na papierze czy w programie)
tym więcej kreatywności w „produkowaniu” wyników.
A jak radosna twórczość obsługi nie będzie weryfikowana to twórczość ta będzie się rozciągała na całość wyników.
Kiedy definiujemy przyczyny krótkich postojów
Oczywiście zdarzają się sytuacje gdzie warto rejestrować krótkie postoje choć trzeba je zdefiniować z uwagą tak aby miały sens
i niosły użyteczną informację . Przykład: Linia pakująca z wagami rotacyjnymi do pakowania czegoś tam.
Rozważmy dwie przyczyny krótkiego zatrzymania linii – zabrudzenie fotokomórki zainstalowanej na linii (sypki materiał to i zapylenie duże)
i zapychanie się wag. Zabrudzenie fotokomórki zdarza się raz, czasami dwa razy na zmianę – pracownicy łatwo tę przyczynę identyfikują
(no chyba że mamy nową obsadę linii). Można wiec stworzyć status „Zabrudzona fotokomórka” ze statusem nadrzędnym postój nieplanowany.
Co jednak da nam informacja że w ciągu 8 godzin przez 5 minuty był taki status? Niewiele. A motywacja operatora do zmiany statusu też niewielka.
Inaczej jest z zapychaniem się wag. Jeżeli powiesimy na maszynie komputer z ekranem dotykowym to po zapchaniu się wagi
operator „odstuka” na ekranie status „zapchana waga”, wejdzie na maszynę, usunie przyczynę, zejdzie na dół i po 2 minutach zmieni status na praca.
Taka informacja jest szalenie istotna bo dla tego typu maszyn jest to częsta przyczyna a jej zidentyfikowanie mówi nam np. o tym że opakowania
są złej jakości albo waga wymaga częściej konserwacji bo poświęcenie 10 minut na jej czyszczenie daje w konsekwencji oszczędność 40 minut.
A i pracownik ma motywacje do dbania o zmianę statusu – tego typu sytuacje powodują często znaczące straty a wpływ operatora na nie jest niewielki
toteż zmieniając status operator mówi przełożonym – hola hola, te 40 minut to nie jest moja wina.
Praca pracy nierówna
Status rozszerzony poza przyczyną postoju może mówić nam też o tym że aktualnie maszyna pracuje ale że jest to praca w specyficznych warunkach.
Zawsze pierwszym statusem jest PRACA ze statusem nadrzędnym PRACA ale można definiować też inne pozycje statusu rozszerzonego
ze statusem nadrzędnym praca np. SERIA PRÓBNA czy ROZRUCH LINII.
Lista statusów – na co zwrócić uwagę
• | dobierz właściwie nazwy i ich status nadrzędny |
• | dobierając nazwy użyj potocznie używanych w zakładzie zwrotów aby nikt nie miał wątpliwości co do ich znaczenia, pamiętaj – operator to nie inżynier utrzymania ruchu a i osoba z zarządu która na produkcji tylko „bywa” powinna od razu wiedzieć o co chodzi |
• | dobierz właściwie status nadrzędny uwzględniając straty w kontekście OEE |
• | zredukuj ilość pozycji do niezbędnego minimum – nadmiar precyzji prowadzi do chaosu |
• | dodaj pozycję INNA – np. AWARIA INNA, POSTÓJ PLANOWANY INNY itp. tak aby operator miał co wybrać mając jakiekolwiek wątpliwości |
• | ułóż listę w kolejności statusów nadrzędnych |